Programme

Deux journées d’études sont organisées les 18 et 19 novembre 2020, à Bruxelles. La première journée aborde la lumière et la couleur dans les arts visuels et la recherche scientifique, à la recherche de ponts entre ces disciplines. La seconde journée aborde la conservation et la restauration des œuvres d’art, en lien avec le design et l’architecture.

*

*

Day 1
09:0009:05Benoît Hennaut, director, ENSAV La Cambre (Brussels, Belgium)
Opening session
09:0509:15Adrien Lucca (FR), artist, researcher and teacher, La Cambre (Brussels, Belgium)
Introduction : La peinture dans la lumière, journées d’étude 
09:2010:00Anne Goyer, artist & Anne Pillonnet, physicist, Institut Lumière Matière (Lyon, France)
La lumière dans la matière : le bleu sans pigment
10:0010:15LIVE Q & A session
10:2011:00Thomas Pons (FR), chemist, teacher and researcher, ESPCI (Paris, France)
Nanomatériaux fluorescents : propriétés et applications
11:0011:15LIVE Q & A session
11:15Pause
11:3012:10Adrien Lucca (FR), artist, researcher and teacher, La Cambre (Brussels, Belgium)
Quelques propriétés étranges de la lumière blanche
12:1012:25LIVE Q & A session
12:30Lunch break
13:0013:40Marcus Pericin & Florian Bachmann (CH), artists and teachers, ZHDK (Zürich, Switzerland)
Seeing colour and light
13:4013:55LIVE Q & A session
14:0014:40Alice Hinrichs (DE), independent curator (Berlin, Germany)
Dissecting the light art ecosystem in the digital age
14:4014:55LIVE Q & A session
15:00Pause
15:1515:55Georges Roque (FR), philosopher and art historian (Mexico, Mexico)
Lumière et couleur en histoire de l’art: un bref panorama 
16:0016:15LIVE Q & A session
16:20Louma Salamé, director, Boghossian Foundation, (Brussels, Belgium)
Virtual guided tour of the exhibition “The Light House” at Villa Empain
(a film by Thomas D Brabanter)
Day 2
09:0009:05Hilde De Clercq, director of KIK-IRPA (Brussels, Belgium) 
Opening session
09:0509:15Laura Debry, ENSAV La Cambre/KIK-IRPA (Brussels, Belgium)
Short summary of day 1
09:2010:00Stefan Michalski (CA), conservation scientist (Ottawa, Canada) 
Light on paintings: If it’s good enough to see, it hurts less too! 
10:0010:15LIVE Q & A session
10:15Pause
10:3011:10Mag. Wilfried Pohl, research director at BARTENBACH GmbH (Austria)
Light & Material in Lighting Design
11:1011:25LIVE Q & A session
11:3012:10Agnes Brokerhof (NL), conservation scientist, 
Cultural Heritage Agency of the Netherlands (Netherlands) 
Workshop: perception of colour change and its implications for a lighting policy
12:1012:25LIVE Q & A session
12:30Lunch break
13:0013:40Olivier Steib (FR), independant art restorer (Bordeaux, France)
La modernisation d’une œuvre lumineuse pour sa sauvegarde, 
pourquoi et comment ?
13:4013:55LIVE Q & A session
14:0014:40Kevin Smet (BE), Research Professor and team leader of the Appearance & Perception 
group, Light & Lighting laboratory, KULeuven (Gent, Belgique)
Recent developments in color rendition evaluation
14:4014:55LIVE Q & A session
15:0015:40Chris Pype (BE), independent light designer (Gent, Belgium)
Museum lighting from the point of view of a practician
15:4015:55LIVE Q & A session
16:00Pause
16:1517:00Round table debate & conclusion: contemporary perspectives and questions 
about the use of light in art, design and the conservation of cultural heritage
%d blogueurs aiment cette page :